Samenwerken vanuit de basis: Kathinka Bruinsma over verbinding en eigenaars
Met meer dan 40 jaar ervaring in de jeugdzorg heeft Kathinka Bruinsma een heldere visie: eigenaarschap en gelijkwaardige samenwerking moeten centraal staan. “Hoe zorgen we dat mensen weer eigenaar worden van hun eigen vraag?” vraagt ze zich af. Ze pleit ervoor om professionals, ouders, jongeren en beleidsmakers écht met elkaar in gesprek te brengen. “De oplossingen liggen vaak in de leefwereld van ouders en kinderen, maar die stemmen krijgen nog te weinig ruimte,” aldus Kathinka. Vanuit deze overtuiging heeft ze het stedelijk netwerk Ouders van Betekenis in Utrecht en de Landelijke Kenniswerkplaats Pedagogische Basis opgericht, platforms waar perspectieven samenkomen en elkaar versterken.
Tijdens de startbijeenkomst van de participatiehub geeft Kathinka samen met Frederik Bulens, een betrokken vader en initiatiefnemer, een interactieve workshop. De focus ligt op het overbruggen van de kloof tussen ouders en professionals. “We bedoelen het allemaal goed, maar toch begrijpen we elkaar vaak niet,” legt Kathinka uit. In de workshop ontdekken deelnemers hoe gelijkwaardig samenwerken voelt: niet alleen praten, maar het ook beleven. “Je voelt in je buik of het klopt,” zegt ze. Deelnemers krijgen een mix van kennis, reflectie en praktijkervaring om direct mee aan de slag te gaan.
Kathinka benadrukt dat de pedagogische basis al bestaat – in de dagelijkse realiteit van gezinnen – maar meer erkenning en positie verdient. “Het is van ons allemaal,” zegt ze. Haar oproep aan de deelnemers van donderdag is simpel maar krachtig: “Kom met oprechte nieuwsgierigheid. Samen kunnen we bouwen aan een sterkere basis waarin iedereen wordt gehoord.”